Je te poste la règle afférente qui répond donc à tes questions et aux autres que tu pourrait avoir à ce sujet.
107.1b Most of the time, the _Magic_ game uses only positive numbers and zero. You can't choose a negative number, deal negative damage, gain negative life, and so on. However, it's possible for a game value, such as a creature's power, to be less than zero. If a calculation or comparison needs to use a negative value, it does so. If a calculation that would determine the result of an effect yields a negative number, zero is used instead, unless that effect sets a player's life total to a specific value, doubles a player's life total, sets a creature's power or toughness to a specific value, or otherwise modifies a creature's power or toughness.
Example: If a 3/4 creature gets -5/-0, it's a -2/4 creature. It assigns 0 damage in combat. Its total power and toughness is 2. You'd have to give it +3/+0 to raise its power to 1.
Example: Viridian Joiner is a 1/2 creature that says "{T}: Add an amount of {G} to your mana pool equal to Viridian Joiner's power." An effect gives it -2/-0, then its ability is activated. The ability adds no mana to your mana pool.
Les valeurs peuvent en effet être négative, mais si la prise en compte de ces valeurs dans des résolutions devaient résulter en des valeurs négatives, on prendra 0 à la place.
L'exception étant les effets qui fixe les pv à une valeur, qui doublent les pv, fixe des valeurs de forces/endurance à des valeurs précisent ou modifient des valeurs de force/endurance.
Pour répondre plus précisement:
Le lien de vie ne pose pas de probleme, si tu as -10pv en en gagne 3 via un lien de vie, tu te retrouves à -7, rien de choquant.
Souhait mortel ne fera pas perdre de pv si les pv du joueurs sont négatifs ou nul.
Les créatures a force négative font 0 dégats et si on doit perdre ou gagner autant de pv que leur force, ca ne fait rien.